elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Lehokolo z kološrotu

8. 3. 2010

Tento příspěvek je od našeho kolegy Jana Havelky, také známého pod přezdívkou Jantus na nakole.cz. Jeho cílem bylo postavit co nejlevnější lehokolo, aby zjistil, jak se na něm jezdí, a jaké mu nejvíce vyhovuje. Svůj výtvor nazval Romantic Brontosaurus a myslím, že bude pro mnohé z vás inspirací.

“Rozhodl jsem se vyrobit s co nejmenšími náklady lehokolo, abych se naučil jezdit a zjistil, jaký typ mi nejvíc vyhovuje. Práce se železem je má živnost, takže po technické stránce to nebyl problém. Teprve po dokončení jsem zjistil konstrukční nedostatky, ale už jsem to nechtěl předělávat a odstraním je až při výrobě druhého. Na naučení to zatím stačí.

Rám je z slabostěnné trubky prům. 74mm, což je jeden z nedostatků, se kterým jsem nepočítal, řetěz při zařazeném nejměkkčím převodu drhne o rám. Zadní vidlice typ Ukrajina, přední vidlice Premier. Všechno 28 “. Také všechny ostatní díly z vyřazených kol z kovošrotu. Sedlo svařované z 1mm plechu, odlehčené děrováním, dostatečně tuhé. Plocha sedla z děrovaného plechu 1mm, vyztuženého na okraji olemováním navařenou kulatinou prům. 5mm. Provizorní potah z molitanu. V trubce rámu jsou navařeny 3 hlavové trubky- 1 pro přední kolo, 2. pro horní řízení a 3. pro spodní řízení. Je možnost odmontovat přední kolo, nasadit do 2.hlavy jinou vidlici s 20″ kolem a udělat z toho krátké kolo, samozřejmě jen na vyzkoušení.

Celé to monstrum váží do 20 kg, délka 2,8m a celé to samo o sobě pruží a nijak při jízdě nedrncá. Stihl jsem s tím zatím najet 60 km na jedné cestě bez problémů, tedy kolo v pořádku ale mé kolena to ještě dlouho cítily. Dělám chybu v silovém šlapání s malou frekvencí, toto kolo svádí opřít se do sedačky a tlačit nohama. V každém případě jsem lehokolem nadšen a brzy se pustím do výroby vylepšenějšího druhého typu. Bude to zase podobný typ dlouhého kola, ale celoodpružené, vylehčený rám se slabší trubkou, zkrácené co možná nejvíc kratším rámem v zadní části a použitím 26″ kol. Taky uvažuji o částečné kapotáži přední části hliníkovým plechem a plexi štítem.

Zdravím všechny příznivce lehokol a už se těším na další jízdy.”

Převzato z: www.lehokolo.cz

admin

Přejít k navigační liště