elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Česká města na kole – Karlovy Vary

2. 2. 2011

Zima se přehoupla do své druhé poloviny – a to pro cyklisty znamená jediné: pomalu sundat přehoz ze svého kola, dofouknout kola, setřít prach ze sedla, dokoupit chybějící součástky a pomalu se těšit na první sluníčko a první jarní vyjížďku. Proto se po delší době připomínáme také s naším seriálem Česká města na kole, ve kterém se snažíme přiblížit, jak se v kterém českém krajském městě mají cyklisté. Tentokrát zaměříme pozornost na nejmenší kraj v zemi a starobylé lázeňské město – Karlovy Vary.

Karlovy Vary mají řadu předpokladů pro příjemné ježdění na kole. Mají slavnou historii a pulsující současnost, leží v údolí říčky Teplá a jen kousek za městem začíná stoupání k lesům a na stezky do Krušných her. Bohužel, předpoklady jsou jedna z podmínek dobrého vztahu k cyklistům a k cyklistice.

Chceme cyklopruhy ve Varech, hlásí občanské sdružení

Karlovy Vary doposud nemají zpracován generel cyklodopravy, který v jiných městech tvoří pilíř koncepční strategie rozvoje města v oblasti cyklistiky. Cyklotrasy se postupně budují, ale jejich vznik je spíš nahodilý. I z tohoto důvodu vzniklo v Karlových Varech občanské hnutí Chceme cyklopruhy ve Varech, které už ve svém názvu shrnuje potřeby varských cyklistů. Sdružení vzniklo na začátku roku 2010 právě kvůli tomu, že na cyklisty nebylo při opravách a rekonstrukcích ulic pamatováno.

Příkladem může být například oprava Sokolské ulice, která ubrala místa pro cyklisty na vozovce. Rozšířil se sice chodník, ale na něm nebyla vybudována cyklostezka ani cyklopruh. Oficiální tisková zpráva hnutí říká, že „Karlovy Vary svou strukturou a šíří ulic nabízí potenciál pro značení cyklopruhů, které by měly být vzájemně propojeny. Navíc město leží v údolí podél tří řek a návaznost na meziměstské stezky se přímo nabízí. Současný stav těch několika málo cyklo-pruhů a stezek je nekoncepční a celkově tristní.“

„Je velká škoda, že stávající stezky ve městě nejsou nijak propojené a neumožňují ani bezpečný průjezd městem. Chybí tu ucelená koncepce, která by vytvořila síť stezek a cyklopruhů pro bezpečnou dopravu. Osobně bych uvítal dvě nové lávky spojující nový park v Tuhnicích s Rozcestím u Koníčka a Dvory nebo vytvoření cyklopruhů při rekonstrukci ulice Závodu míru,“ popsal situaci další z iniciátorů Daniel Kocum.

Ale úřady se přece jen snaží

Přesto je spravedlivé zmínit pokrok v cyklistické dopravě z poslední doby.  Město v uplynulých letech investovalo do několika prospěšných projektů související s cyklistikou: např. meandru Ohře Areálu s asfaltovou dráhou pro bruslaře a dětské cyklisty; areálu Rolava, v němž modernizovalo sportovní areál koupaliště a vybudovalo novou bruslařskou dráhu, kterou mohou využívat i cyklisté. Mezi oběma areály je navíc vyznačena spojovací cyklostezka.

Dokončena byla také další etapa cyklostezky Rolava – úsek od Dolní Kamenné ulice k zastávce Mlýnská v délce 1,2 km. Tím vzniklo propojení stezky Rolava s páteřní cyklostezkou Ohře a po samostatné stezce se nyní dostanou cyklisté z Karlových Var až do Nové Role. Stezka Rolava je označena jako cyklotrasa 2009, která dál z Nové Role pokračuje po místních komunikacích přes Nové Hamry až do Potůčků na hranici se Saskem.

Kromě toho krajský úřad v roce 2010 vyznačil ve spolupráci s Klubem Českých turistů novou cyklotrasu č. 2288 z Dolního nádraží ve Varech přes Kolovou do Bochova. Nejvíce využívanou zůstává cyklostezka Ohře. Ta v současnosti po několika etapách výstavby spojuje v uceleném úseku Kynšperk – Sokolov – Loket – K.Vary po samostatné stezce. Po ní je vyznačená cyklotrasa č.204.

V tomto roce se má dokončit úsek Kynšperk – Chocovice (ve směru na Cheb) a průtahy městy Sokolov a Loket.  Připravuje se budování stezky Ohře z Varů ve směru na Kyseku a dál na hranice Ústeckého kraje.

redakce

Podobné články

Přejít k navigační liště