elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

ČESKÁ MĚSTA NA KOLECH – ČESKÉ BUDĚJOVICE

5. 11. 2010

České Budějovice samy sebe považují za „cyklistické město“. A skutečně, v ulicích jihočeského města potkáváte nejen pivovary a masné krámy, ale také houfy cyklistů. Dobrým podmínkám pro cyklistiku přeje rovinatý terén, logicky uspořádané centrum města i pobřežní trasy v okolí dvou řek – Vltavy i Malše. Představitelé města tvrdí, že dosud tvoří cyklisté 9 % všech lidí cestujících po městě. Výhledově by rádi dosáhli hranice 16%.

Projekty dokončené v uplynulých letech

České Budějovice dokončily v uplynulých letech řadu cyklistických projektů. Tím největším bylo vybudování cyklostezek a lávek v okolí obou řek. Za cyklolávku na ulici E. Pittera dokonce město získalo ocenění Cesty městy[1]. Další cyklostezky se vybudovaly například v ulicích Neplachova, Větrná, na náměstí Československých legií atd.

V současnosti České Budějovice pracují na cyklotrasách E (centrum až Suché Vrbné) a B (Za Voříškovým Dvorem). Dokončují se také cyklostezky mezi Nemanicemi a Borkem, v ulici Labská a v lokalitě U Malše. Důležitou součástí je také postupné napojování okolních obcí na již vzniklou síť stezek ve městě.

Děti dostaly slevu na nákup helmy.

Město České Budějovice před lety zaujalo úspěšnou kampaní „Na kolo jen s přilbou“. Děti dostaly během let 2005-2008 vždy na jaře slevové kupony na nákup helmy. Informace o probíhající akci byly umístěny ve školách, v ordinacích lékařů i na lavičkách po celém městě. V průběhu jara až podzimu pak magistrát města, společně s městskými policisty, děti za nošení přileb odměňoval. Díky sponzorům děti dostaly řadu drobných dárků i jízdní kola. To, že byla kampaň úspěšná, dokazuje i finální výše rozdaných kol – dosáhla čísla 60. Budějovice se podílejí také na tradičních cyklistických projektech – Evropském dni bez aut (22. září) nebo BYPADu (nástroji pro vyhodnocování a zlepšování cyklistické politiky ve městech).

Co cyklistům vadí?

Nedostatky jednotlivých měst bychom mohli brát přes kopírák. I v Budějovicích kolařům vadí nedostatek bezpečných přejezdů pro cyklisty, zákaz vjezdu do jednosměrek, nedostatek kvalitních stojanů a nevhodný povrch cyklotras. V tomto ohledu jim trochu překáží historie – tradiční dlažba v historickém jádru města.

Čtverka na slepáku

Pokud bychom se při každoročním sčítání cyklistů v Budějovicích měli inspirovat zelenou vlnou, zjistili bychom, že nejvyužívanější trasou je nábřeží Slepého ramene (směrem k Železnému mostu). Za 24 hodin tudy projede podle statistik 3 182 cyklistů – což je „stupeň číslo čtyři“. Na trojce je provoz na pěší a cyklistické lávce přes Vltavu, mezi Pražským předměstím a sídlišti Vltavy. Se dvojkou pak počítejte na Dlouhém mostě.

Cyklostrasy ve městě

A: okruh okolo městského centra uzavírajícího část okruhu tvořeného cyklistickou stezkou č. 12. Začátek cyklotrasy je připojen na cyklistickou stezku č. 1018 na nábřeží řeky Malše v blízkosti historické budovy  Jihočeského  divadla.  Trasa je vedena při okrajích Jirsíkovy ulice napříč  ulicemi  Dukelská  a Karla IV., poté přechází do souběhu s Mlýnskou stokou,  kde  je vedena po stávající parkové cestě šířky minimálně 3,00 m a prochází parkem na Sadech.

B: propojuje centrum města s obchodní zónou Strakonická

C: je vedena radiálně od centra města Jírovcovou ulicí – budoucí návaznost  na trasu D mezi Pražským předměstím a Husovou kolonií

D: vedena tangenciálně po severním okraji vnitřního města, propojuje cyklotrasy B a C

E: projekčně se připravuje – spojuje centrum města a centrum čtvrti Suché Vrbné a dále pokračuje až na Rudolfovskou třídu

F: spojuje centrum města se Stromovkou a směrem k sídlišti Máj po stezce č. 1100

G: cyklotrasa  spojující  centrum  města  přes  Dlouhý most se sídlištem  Šumava  a  Máj  (problém,  který  je třeba dořešit, je převedení cyklistů přes Dlouhý most a ul. J. Opletala)

H: zprostředkovává spojení pomocí trasy G se sídlištěm Vltava

I: jedná se o cyklotrasu, která propojuje cyklotrasy H a B.

J: jedná  se  o  cyklotrasu  vedenou  při okrajích stávajících místních  komunikací  a  propojující cyklotrasu I s cyklistickou stezkou č.122 a dále s cyklotrasou B – 2. část v prostoru ulice Suchomelská.

K: připravuje se po levém břehu Malše směrem k obci Roudné

L: po  levém  břehu  Vltavy  od  Sportovní haly směrem k obcím Litvínovice a Planá. V rámci městského systému je tato stezka propojená novou lávkou přes Vltavu do ulice E. Pittera směrem k Poliklinice Jih.

Dále se město  snaží  o  cykloprojení  na  okolní  obce – připravují se projektové dokumentace (Včelná, Boršov, Borek, Hrdějovice, Úsilné, Roudné, Planá, Homole atd.).

Celková délka cyklostezek a cyklotras je na katastru města České Budějovice je cca 70 km.

Vypracováno ve spolupráci s Ing. Michalem Šramem z odboru územního plánování a architektury.


[1] Soutěž Cesty městy pořádá Nadace Partnerství, zaštiťuje Ministerstvo dopravy ČR – BESIP

redakce

Podobné články

Přejít k navigační liště