elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Česká města na kolech – Hradec Králové

29. 10. 2010

Když statistici měří kvalitu života v jednotlivých českých městech, patří Hradci Králové většinou první příčky. Analytici přitom hodnotí taková data jako zdravý životní styl obyvatel, jejich spokojenost, příjemné životní prostředí, dopravní infrastrukturu a solidní ekonomické podmínky. To už jsou dobré předpoklady pro to, aby se ve městě cítili dobře také cyklisté – milovníci zdravého životního stylu, ekologické dopravy a fungující infrastruktury 🙂 Pojďme se podívat na Hradec detailněji.

Cyklostezky se staví

Hradec Králové patří mezi ta města, která mají podrobně zpracovaný plán rozvoje cyklistiky. V posledních letech byly vybudovány stezky pro chodce a cyklisty spojující městské části Malšovice, Malšova Lhota a Svinary, cyklistické komunikace u městského koupaliště a terminálu hromadné dopravy, stezky v novém obytném komplexu Plachta nebo na Gočárově třídě. Nového povrchu se dočkaly páteřní lesní cesty Hradečnice a Písečnice, zpevnění koruny hrází na Labi, stezky v přidruženém dopravním prostoru několika ulic. Nový je také úsek u letního kina Širák nebo v ulicích Náhon a Na Občinách. Hradec investoval také do dopravního značení na dálkové cyklotrase Greenway Labe nebo bezpečnostních stojanů pro kola.

Čeho se dočkáte?

V nejbližší budoucnosti by měla být dokončena výstavba lávky přes Orlici u zimního stadionu včetně stezky pro chodce a cyklisty nebo páteřní cyklistické komunikace v centru města (ul. S.K.Neumanna, Dukelská, Karla IV.). Hradec spolupracuje na stavbě stezky Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř – Kuks, stezce pro chodce a cyklisty v ulici Jana Černého, nemotorové propojení s Pileticemi a  Rusekem. V plánu je také napojení městské části Březhrad, kompletní rekonstrukce parkových stezek v Šimkových sadech. Hudbou budoucnosti je zatím výstava stezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

V realizaci je dále vyznačení vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty na tř. E.Beneše (další vybrané úseky jsou v přípravě), probíhá oprava společné stezky v ul. V Lipkách. V přípravě je rozšíření kvalitní nabídky odstavných zařízení pro jízdní kola.

Bariéry zmizí, objeví se bike sharing

Úprav se ale dočkají i stávající cyklostezky. Magistrát si uvědomuje, že provoz na těch současných není mnohdy plynulý, proto se chce více zaměřit na odstraňování bariér pohybu cyklisty v městském prostředí – tedy například na jednosměrky nebo křižovatky. Rád by zajistil maximálně možnou přednost cyklistické dopravy v provozu (vyhrazené jízdní pruhy a prostory, SSZ, uvolňování městských prostor).

Do budoucna chce město vybudovat síť zařízení s možností zapůjčení jízdního kola – tzv. bike sharing a kvalitních úschoven v centru města s vybavením pro městské i dálkové cyklisty. V přípravě je výstavba dětského dopravního hřiště s jednotlivými „cyklodopravními“ situacemi. 

Stejné problémy jako jinde

Na co si cyklisté v Hradci stěžují nejčastěji? Na to, na co v jiných městech, zní odpověď. Tedy na nedokončenou síť cyklostezek, jejich špatné povrchy, nedostatečné zázemí pro kolaře a až v první řadě – málo peněz, které se do nemotorové dopravy investují.  Pochvalují si naopak kvalitně založený systém stezek podél II. silničního okruhu, možnost jízdy podél obou řek s mnoha parky, unikátní komplex městských lesů s velmi dobrou sítí lesních cest (včetně Hradečnice a Písečnice) a dostatečné množství cykloprodejen a opraven. 

Kde se jezdí?

Nejvíce cyklistů v Hradci potkáte na jihozápadní části II.silničního okruhu, v ulicích Hradecká, na I.silničním okruhu, na ulici Divišova, Karla IV., Dukelská a S.K.Neumanna, dále V Lipkách a na spojnici Malšovic a Slezského Předměstí. Rekreační cyklisté nejčastěji vyrážejí do komplexu městských lesů v jihovýchodní části města a dále trasy směrem na Jaroměř, Hrádek u Nechanic, Chlum a na Pardubicko (Kunětická hora). 

Připraveno ve spolupráci s ing. Karlem Šimonkem (magistrát Hradce Králové).

redakce

Podobné články

Přejít k navigační liště