elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Česká města na kolech – Liberec

25. 2. 2011

Ještěd

Náš seriál o cyklistice v českých krajských městech se stěhuje zpátky na sever Čech. A sice do Liberce, města pod majestátním Ještědem. Liberec leží na úpatí Jizerských hor, které patří mezi velké cyklistické bašty. Náš článek se však soustředí především na cyklistickou dopravu ve městě samotném. Než se začtete, dáme vám k dobru historku o komunikaci s libereckými úřady. Je svérázná jako obyvatelé města sami. Náš e-mail s otázkami byl na magistrátu města čtyřikrát přeposlán a přesto se nám vrátil bez odpovědí. „Napiš k tomu něco ty“, „tohle je spíš pro tebe“, „přeposílám paní XY“ a paní XY odpoví, že „k tomu nemá co dodat“. Na Libereckém kraji nám odpověděli, že „toto je v kompetenci magistrátu“. My se nezlobíme, naopak – spletité struktury a neoficiální debaty našich úřadů nás baví.

Začněme cyklostezkami, které vždy patří mezi obranný štít každého úřadu před cyklistickými zájmovými skupinami. V Liberci hájí zájmy cyklistů zejména sdružení Cyklisté Liberecka, které nenechává na vedení města v poslední době nit suchou. 

Liberec doslova zaspal dobu, kritizují situaci v krajském městě cyklisté. Když se v ostatních městech budovaly cyklotrasy, ve městě pod Ještědem se nic podobného nedělo, stěžují si. „Problém je v automobilovém provozu a v tom, že vlastně nejsou propojeny jednotlivé čtvrti, centrum města s okolím. Proto lidé jezdí méně, než by mohli,“ prohlásil Jiří Rutkovský z organizace Cyklisté Liberecka. „Jezdíme spíš mimo město tam, kde je to bezpečné. Zaspali nejmíň deset let, přes Liberec se nikam nedostanete. Když chcete jet do Vestce, nemáte cyklostezku žádnou,“ dodávají místní cyklisté.

V podzimních komunálních volbách však uspěly strany, které tradičně mají k cyklistice a zdravému pohybu blíže. V čele města stanul Jan Korytář se Strany zelených, velké zastoupení získala také Unie pro sport a zdraví. Dá se proto očekávat, že milovníci kola dostanou větší prostor v samém centru města.

Než se však podíváme do města samotného, připomeňme krásné trasy v okolí. Zejména na nedaleké, 220 kilometrů vzdálené Jizerské magistrále potkáváte cyklisty s každým šlápnutím do pedálu. Kopcovité terény s báječnými horskými panoramaty patří vůbec k tomu nejlepšímu, co český cyklista doma může zažít. Ne nadarmo se tu koná slavná zimní Jizerská 50 i její méně známá letní verze pro kolaře. Libercem vede také cyklostezka Odra Nisa, která vás může dovést až k břehu Baltského moře na severu Polska a Německa.

Ale zpět k Liberci. Město v posledních letech připravolo koncepci rozvoje cyklistiky, tu se však nedaří dokonale naplňovat. Na začátku loňského roku měl vzniknout nový úsek cyklostezky k viaduktu ve Františkově. Nová cyklostezka se měla napojit v Barvířské ulici na stávající úsek a cyklistu provést velmi frekventovaným úsekem až do Švermovy ulice. Město nepochodilo s dotací. Lidé čekají také na vylepšení přechodu v Jungmannově ulici. Navazuje na něj cyklostezka a bruslaři nebo cyklisté musí nebezpečně překonávat frekventovanou silnici. „Toto řešení je už velmi potřeba, jde o frekventovaný úsek,“ komentoval předseda občanského sdružení Cyklisté Liberecka Jiří Rutkovský.

Cyklistika zůstávala v Liberci dlouhé roky popelkou. Prvních 43 metrů cyklostezek bylo vybudováno až v roce 2005. To když město vyznačilo speciální pruh v jednosměrné ulici Barvířská nedaleko kavárny Nisa. V následujících letech byla dokončeny také cyklostezky Husova a Na Bídě. V současnosti je téma číslo jedna dokončení populární a mezi cyklisty velmi oblíbené trasy Odra-Nisa a projekt na cyklostezky v rámci sídliště Rochlice.

Co říci závěrem? Liberec patří mezi tradiční bašty sportu. Cyklistika tu však zatím zůstává ve stínu jiných sportů – hokeje, fotbalu nebo lyžování. Málo se tu pohlíží na cyklistiku také jako na alternativní a ekologický způsob dopravy. Generel cyklodopravy je sice zpracován, ale stavitelé tras s ním příliš nepočítají. Přesto se blýská na lepší časy – a proto vzhůru do Liberce!

redakce


sedm − = 3

Podobné články