elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

EVROPSKÁ MĚSTA A CYKLISTÉ

10. 8. 2011

Město a cyklistika jsou pojmy, které nejdou úplně ruku v ruce. Rostoucí počet aut a dopravní kolapsy vytváří na města tlak, aby byla k cyklistice přátelštější a podpořila tento způsob dopravy. V Evropě existuje mnoho úžasných měst pro jízdu na kole. Navíc spousta evropských měst disponuje systémem na půjčování kol a umožňují tak turistům prohlídnout si památky a skvosty města snadněji, rychleji a bezpečněji. Seznamte se s evropskými městy, která jsou cyklistice nejvíce nakloněná. Jedná se pouze o ukázku cyklistických městských rájů. V Evropě, i na celém světě, jich existuje daleko víc.

1. Amsterdam, Nizozemsko

Amsterdam je považován za meku městské cyklistiky. Cyklistika zde tvoří 40 % z městské dopravy. I to napovídá, že se jedná o město k cyklistům přátelské. Město je navíc propagátorem zdravého a aktivního životného stylu. Je zde vyvinuta rozsáhlá síť bezpečných, rychlých a pohodlných cyklostezek. V posledních letech se také zvýšila bezpečnost silničního provozu a byl vytvořen program, jehož cílem je prevence proti zlodějům.

Amsterdam je navíc domovem slavného Amsterdam Bike Ramp na hlavním nádraží, kde je k dispozici více než 7 000 kol pro lidi, kteří dojíždí každodenně do hlavního města za prací.

2. Kodaň, Dánsko

V Dánsku vlastní kolo snad každý. I proto se Kodani mnoho let přezdívalo „Město cyklistů“. Odhaduje se, že Kodaň ročně investuje na zlepšení a rozvoj cyklostezek 10 až 20 miliónů.

V současné době využívá 32 % obyvatel kolo jako hlavní dopravní prostředek do práce a 50 % z nich uvádí, že je to rychlejší a jednodušší než cestovat městskou dopravou či autem. Cyklostezky jsou široké, často oddělené od silničního provozu a v některých místech mají i vlastní semafory.

Město také provozuje veřejnou půjčovnu kol v centru města. Za půjčení kola zaplatíte vratnou zálohu. Peníze dostanete zpět, vrátíte-li kolo na příslušné místo.

3. Sandnes, Norsko

V roce 1990 se norská vláda rozhodla rozjet projekt, jehož cílem bylo redukce silničního provozu. Sandnes byl vybrán mezi dvě města, ve kterých byl projekt spuštěn. Hlavním cílem projektu byla propagace cyklistiky mezi obyvateli a vytvoření přátelského prostředí pro městskou cyklistiku. Vše proběhlo podle očekávání a Sandnes se dnes může pyšnit nejlepším zázemím pro cyklistky v Norsku.

 4. Berlín, Německo

V Berlíně, kde téměř polovina obyvatelů vlastní auto, se stává stále běžnějším dopravním prostředkem kolo. Jezdci mají přístup na 390 km cyklostezek s více než 120 km terénních cyklostezek; 40 km silničních cyklostezek; 50 km jízdních pruhů, které jsou učeny primárně pro autobusy, ale mohou je využívat i cyklisté; 60 km stezek určených jak pro chodce, tak pro cyklisty a 30 kilometrů značených cyklostezek na chodnících. Cyklisté, kterých je denně kolem 500.000, představují 13% z celkového provozu.

5. Barcelona, Španělsko

V březnu roku 2002 začala v Barceloně fungovat veřejná půjčovna kol se 100 stanicemi rozmístěnými po celém městě. Jakmile se stanete členem, můžete si půjčit kolo na kterékoli stanici a vrátit je na jakékoli jiné stanici. Navíc Barcelona usilovně pracuje na rozšíření a zdokonalení sítě cyklostezek ve městě. Vytváří tzv. „zelené prstence“ cyklostezek, které obklopují městskou aglomeraci. I když v současné době Barcelona disponuje 3 250 parkovacími místy pro kolo, plánuje vybudovat podzemní parkoviště určené pouze cyklistům. Je to součástí programu na jejich ochranu.

6. Basilej, Švýcarsko

Basilej se nachází v zemědělském regionu, který je svým krajinným rázem přímo stvořen pro cyklistické výlety. Regionem vede síť značených cyklistických stezek, které křižují město i jeho okolí. Cyklisté mají také k dispozici speciální cestovní mapy, kde jsou zobrazeny značené městské cyklotrasy.

redakce

Přejít k navigační liště