elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Netradiční prototyp kola od studentů z Yale

7. 4. 2010

spokeless-bike-yale-photo0002

Devět studentů strojírenství z americké univerzity Yale vytvořilo v rámci předmětu zabývajícího se designem jedinečný model kola. Jedná se pouze o prototyp a čas pro jeho vytvoření byl velice omezený; proto má přední kolo spíše tradiční vzhled, nemá odpružení ani ideální vyvážení. Návrh, který nejspíš nikdy nepředčí praktičnost klasického kola, je vynikajícím experimentem s netradičním vzhledem. Nejde jen o vytvoření dobrého kola, ale i o zjištění, že samotná konstrukce může být zábavou.

Vzhledem k tomu, že není kvalifikovanějších osob, než samotných tvůrců konceptu, nabízíme vyjádření jednoho ze studentů, který se na projektu podílel: „Abych byl upřímný, cílem číslo jedna bylo vytvoření něčeho, co bude vypadat dobře. Neúspěšně jsme se snažili najít na internetu nějaký model člověkem poháněného kola bez paprsků. Existuje množství patentů a konceptů pro „bezpaprsková“ kola jako taková, stejně tak pro motorky, ale neexistuje žádné kolo pro cyklisty.“

„Jak jste si pravděpodobně všimli, bez paprsků je pouze zadní kolo a to z několika důvodů: výroba tohoto typu kola a rámu byla velice drahá. Důležité bylo zkusit, zda to bude fungovat. Navíc kurz trval pouhý semestr, byli jsme tedy omezeni i časově.“

„Proč jsme se rozhodli pro kolo bez paprsků? Tak zaprvé, vypadá to dobře. Za druhé jsme měli pouze semestr a chtěli jsme přinést něco, co by bylo zároveň proveditelné a vyzývavé. Existuje spousta možností pro využití místa, kde jsou obvykle paprsky, například umístit tam elektrický motor. A konečně rozhodl fakt, že jsme nenašli žádný obrázek skutečného jízdního kola.“

„Jedná se o první prototyp jízdního kola bez paprsků. Nepřemýšleli jsme o odpružení a podobných věcech. Stejně tak jsme nainstalovali pouze jednu brzdu. Chtěli jsme především dokázat, že lze zkonstruovat jízdní kolo bez paprsků.“

„Rám byl vyřezán vodním paprskem z 1/8“ tlustého hliníku.“

„Nevím, jaká je přesná váha kola. Nemyslím si, že je to o moc víc než u klasického kola, i když vyvážení není úplně přesné. Kvůli podpoře ráfku je váha zadní části kola větší, než by bylo třeba. To je hodně cítit, když se zkoušíte na kole otočit. Kolo má pouze jednu rychlost.“

„Přední kolo by bylo v ideálním případě stejné jako zadní, jen by mohlo být o něco lehčí. V některých místech by také mohlo být použito méně hliníku. Ráfek je vyroben z hliníku T6061, rám potom z levnější hliníkové směsi. Pneumatika na zadním kole je klasická cyklistická pneumatika standardní velikosti.“

Zdroj: www.treehugger.com

redakce


7 − = šest

Podobné články