elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

První cyklo a in-line průzkum je za námi. Co přinesl?

4. 11. 2011

Výlet na kole

Od poloviny srpna do konce září probíhal první národní cyklo a in-line průzkum, kterého se zúčastnilo téměř pět tisíc cyklistů, bikerů a in-line bruslařů. Česká republika tak konečně získala důležitá čísla o tom, jak se cykloturisté, terénní cyklisté a in-line bruslaři chovají, jak jezdí teď a jak by jezdit chtěli.
Průzkum si vzal do hledáčku aktivnější část populace, která pravidelně provozuje cyklistiku či pravidelně jezdí na in-line bruslích. Výsledky průzkumu ukázaly a potvrdily skutečnost, že v Česku jezdí na kole na výlety lidé všech věkových kategorií. Pokud je člověk trochu všímavý, není to nic překvapivého.
„Rekreačních cyklistů je u nás téměř pět milionů, z nich je aktivních přes jeden milion, a představují tak důležitý segment domácího cestovního ruchu,“ uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism, která průzkum zadala a s přispěním ministerstva dopravy financovala.

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti aktivním cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina ze všech aktivních cyklistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace a Česká republika tak tvoří významný trh v rámci této oblasti i v Evropě.

Češi na kole jezdí často ve skupinách s rodinou nebo přáteli a rádi přitom poznávají zajímavá místa. Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44%), tak po cestách mimo ně (48%). Z výsledků průzkumu vyplývá jasný trend ústupu od používání papírových map ve prospěch zájmu o elektronické GPS navigace. Cykloturisté požadují více infotabulí a kvalitní značení v terénu.
Čeští aktivní terénní cyklisté by nejraději bezkonfliktně jezdili po stávajících pěších turistických trasách (66%) a po úředně povolených a v terénu oficiálně vyznačených přírodních terénních cestách a stezkách. „Budeme muset tuto situaci řešit a to jak s Klubem českých turistů, tak s Českou Mountainbikovou Asociací, která terénní cyklisty sdružuje,“ říká Jaroslav Martinek.

V oblíbenosti zahraničních destinací mezi českými aktivními cyklisty převažují destinace v kratší dojezdové vzdálenosti, ale se silným marketingem. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. „Marketing dálkových stezek a důležitých cyklodestinací v tomto případě hraje důležitou roli“, říká odborník na cykloturistiku z Nadace Partnerství Daniel Mourek. Stejné faktory hrají roli i při výběru domácích destinací. Na špičce žebříčku tak figurují Šumava a jižní Čechy, mezi nejoblíbenější cyklistické produkty patří Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka.
Další výsledky budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10. – 11. 11. 2011 a na konferenci Fórum cestovního ruchu pořádané agenturou CzechTourism 22. 11. 2011 v Pardubicích.

Převzato se stránek Czechtourism.cz

redakce


9 − = osm