elektrokola, skládací elektrokola
skládací kola tern
Jméno:

Výběr kola krok po kroku aneb na co si dát při výběru kola pozor – 1. část

15. 6. 2011

Výběr kola

Uvažujete o koupi nového kola a lámete si hlavu s tím, jak vybrat to pravé? Stojíte tak před nezáviděníhodným procesem rozhodování. Možností je spousta a vybrat vhodné kola není snadnou záležitostí. Zejména pokud si poté nechcete vytrhat vlasy hrůzou, do čeho jste investovali svoje peníze. Přečtěte si tento článek, kde je výběr kola popsán krok po kroku.

1. K čemu kolo chci a kde budu jezdit?

Ještě než začnete vyhledávat informace na internetu nebo půjdete do obchodu, byste si měli rozmyslet, jak a kde budete kolo používat a k jakému účelu Vám bude sloužit. Na vývěr máte několik možností:

Horská kola

Horská kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný, zejména se jedná o nezpevněné komunikace (polní a lesní cesty, náročný terén apod.). Horská kola jsou navržena tak, aby poskytla jezdci lepší kontrolu a ovladatelnost a aby byla odolnější při jízdě v náročném terénu. Mají menší, robustnější rám a výše položený střed, který umožňuje lepší průchodnost terénem. Pláště jsou široké, aby lépe tlumily nárazy a měly větší přilnavost na rozbitém a kluzkém podkladu. Široký rozsah převodů (21 a více) umožňuje jízdu takřka v jakémkoliv terénu. Většina horských kol bývá vybavena odpruženými systémy (přední odpružená vidlice nebo přední a zadní odpružení), které lépe pohlcují nárazy a vibrace způsobené terénem.

Výběr horského kola by se měl odvíjet od několika faktorů: nejčastěji využívaný terén, náročnost terénu, doba strávená na kole a frekvence využívání kola. Tyto faktory hrají důležitou roli zejména při rozhodování o technickém vybavení kola.

Krosová a trekkingová kola

Univerzální typ kola vhodný pro jízdu na silnici i v lehčím terénu. Toto kolo vybírá cyklista, který většinou jezdí po kvalitních lesních či polních cestách a zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze toto kolo využít i mimo silnice do méně náročného terénu.

Koncepčně vychází ze silničního kola, má stejný průměr kol, ale liší se odolnějším rámem, větším počtem převodů, vzpřímenějším posedem, širšími plášti. Mezi krosovými a trekkingovými koly jsou určité odlišnosti: krosové je spíše určeno pro sportovní jízdu, trekkingové nabízí pohodlnější, vzpřímenější posed a je téměř nevhodné využívat jej v jakémkoli terénu, na druhou stranu se jedná o dobrý dopravní prostředek.

Silniční kola

Nejrychlejší, nejlehčí a nejaerodynamičtější typ kola. Je určeno pro rychlou jízdu na zpevněných komunikacích. Rám je koncipován tak, aby byl co nejpevnější a zároveň co nejlehčí, geometrie je volena tak, aby kolo rychle a přesně reagovalo na podněty jezdce. Komponenty, především kola, jsou lehčí než u ostatních kategorií (nemusí absorbovat tolik nárazů), vysokotlaké pláště redukují valivý odpor na minimum. Nízko položená, zahnutá řidítka poskytují jezdci dobrou oporu pro stoupání, sprinty a také lepší posed z hlediska aerodynamiky. Není vhodné toto kolo používat v jakémkoli terénu.

Downhill, freestyle, BMX

Kola jsou určena pro speciální disciplíny. Downhill kola jsou konstruována pro sjezdové disciplíny a konstrukce kola i odpružení tomu odpovídá. Freestyle kola jsou určena pro skokanské disciplíny, dirt jump apod. BMX kola jsou určena pro stejnojmenné disciplíny, jízdu v rampě apod. Jak je již patrné z popisu disciplín, tato kola nejsou vhodná pro delší jízdu na zpevněných komunikacích (vyšší hmotnost, pláště s velkým valivým odporem, vzpřímenější, aerodynamicky méně vhodný posed). Navíc je k jízdě na těchto kolech potřebná jistá zručnost.

Lehokola a další alternativní šlapadla

Pokud Vás klasická cyklistika omrzela, ale jízdy na kole se vzdát nechcete, nabízí se Vám alternativa v podobě lehokola. V zahraničí již zcela běžná věc si i u nás postupně získává čím dál více příznivců. Konstrukčně se jedná o zcela odlišné jízdní kolo, na němž jede cyklista v pololežící nebo ležící poloze. Převážná část uživatelů se pro lehokolo rozhodla z důvodu vyššího pohodlí při jízdě. Váha jezdce je navíc rozložena na poměrně velkou plochu anatomicky tvarované sedačky. Většina lehokol má také menší aerodynamický odpor daný menší čelní plochou.

Lehokola existují v široké škále konstrukcí, co se týče rozvoru a rozměrů kol, umístění řidítek i pohonu zadního nebo předního kola. Vybírat lehokola můžete od silničních a dráhových závodních speciálů až po robustní celoodpružená kola pro náročnou expediční cyklistiku.

Dále máte na výběr z kol skládacích, elektrokol či tříkolek. Zaleží opravdu je na Vás, k jakému účelu si kolo pořizujete.

2. Kolik chci do kola investovat?

I obnos finančních prostředků, které se do kola rozhodnete investovat, je dobré si pořádně promyslet. Dalo by se říct, že s cenou roste kvalita a spokojenost z jízdy. Bylo by chybou se domnívat, že dražší kolo rovná se méně údržby. Naopak! Takové kolo sice umožní lepší výkon, se servisem je ale nutné počítat. Je to podobné jako u aut.

2 000 až 5 000 Kč = NIŽŠÍ TŘÍDA: Jedná se v podstatě o obyčejné kolo, které je dost náročné na údržbu, neboť komponenty jsou většinou laciné a nekvalitní. Nelze od něj čekat nějaký sportovní zážitek, je vhodné pouze na krátké pojížďky, na cestu do obchodu a zpátky.

5 000 až 8 000 Kč = NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA: Takovéto kolo je dobré brát spíše jako dopravní prostředek než jako kolo určené pro sportovní výkony. Většina doplňků je plastových a od toho se také odvíjí životnost kola. Komfort poskytnutý při jízdě je nízký.

8 000 až 12 000 Kč = STŘEDNÍ TŘÍDA: Jedná se již o relativně solidní kolo, vhodné pro začínající sportovce a k občasným vyjížďkám. Komponenty jsou na vyšší úrovni (hliníkové či v kombinaci s plastem).

12 000 až 20 000 Kč = VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA: Dostatečně kvalitní sportovní kolo, které se od předcházející kategorie liší kombinací komponentů. Z materiálů převládá dural, jsou použity lepší brzdové systémy. Mělo by zvládnout i náročnější terény a větší zátěž.

20 000 až 30 000 Kč = ŠPIČKA PRO AMATÉRY: Vynikající kolo s velmi vysokou kvalitou doplňků i použitých materiálů. Je vybaveno velmi kvalitní vidlicí, kotoučovými brzdami. Zvládá i vysoké nároky.

30 000 až 50 000 Kč = VYSOKÁ ZÁTĚŽ: Kolo má závodní charakter, vydrží vysoké zatížení i v extrémním terénu a počasí. Poskytuje opravdu vysokou životnost a je lehké. Je osazeno velmi kvalitními komponenty z kvalitních materiálů.

50 000 Kč a více = PRO PROFESIONÁLY: Extrémní, zátěžové kolo pro skutečné profesionály. Má vysoce odolné komponenty ze špičkových materiálů, někdy i v ceně pohybující se v řádu desítek tisíc. Je extrémně lehké.

Jistě po přečtení tohoto článku máte o čem přemýšlet. V pokračování Vám přiblížíme, jak vybrat správnou velikost a typ rámu a další komponenty, které jsou neméně důležité.

redakce


− tři = 3

Podobné články