Výběr kola krok po kroku aneb na co si dát při výběru kola pozor – 2. část


Text a foto
Jestli jste si už rozmysleli, jaký typ kola chcete a kolik peněz jste do něj ochotni investovat, dalším krokem je vybrat správnou velikost a materiál rámu. Posledním krokem je volba komponentů. V následujícím textu se podrobněji budeme zabývat právě velikostí kola. 1. Jakou velikost rámu si mám vybrat? Máte-li vybrán typ kola, který vám bude nejvíce vyhovovat po stránce využití, přichází na řadu vybrat kolo také podle velikosti. Volba správné velikosti je nesmírně důležitá, protože bude mít přímý dopad na komfort a bezpečnost při vaší jízdě. Nejprve je dobré uvědomit si, co velikost rámu je. Velikostí kola/rámu se rozumí délka sedlové trubky neboli vzdálenost mezi středem šlapacího středu a horním koncem sedlové trubky. Občas výrobci měří tuto vzdálenost na vršek horní rámové trubky. Udává se v palcích (1 palec = 2,54 cm). To platí především u horských, krosových a trekkingových kol. U silničních kol se můžete setkat s velikostí v centimetrech nebo v milimetrech. Na výšku kola má vliv také velikost ráfků, proto doporučujeme si kolo vyzkoušet. Obecné pravidlo při volbě velikosti kola zní: Postavíte-li se obkročmo nad horní rámovou trubku, měli byste mít v této poloze alespoň 8 cm prostor od rozkroku k horní rámové trubce. Toto pravidlo se vztahuje zejména pro horská a krosová kola. Důvodem je větší pohodlí. Předpokládá se, že v terénu budete z kola sesedat častěji, zejména v obtížnějším. Pro kola silniční a městská se doporučují 3 cm. Je také možné spočítat si vhodnou velikost rámu podle následujícího vzorce. Postačí změřit výšku rozkroku s nohama mírně od sebe, ta se poté vynásobí koeficientem 0,56 a získáte velikost rámu v centimetrech. Chcete-li velikost rámu v palcích, vydělíte výsledek číslem 2,54. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce. Velikost rámu je odvozena z délky dolní končetiny, pro orientaci je zařazena i výška postavy.
Výška postavy (cm) Délka nohy (cm) Velikost rámu
sportovní použití rekreační použití
(cm) (palce) (cm) (palce)
161 72 40 15,7 42 16,5
165 75 42 16,5 44 17,3
169 79 44 17,3 46 18,1
173 82 46 18,1 48 18,9
179 87 48 18,9 50 19,7
183 89 50 19,7 52 20,5
187 92 52 20,5 54 21,3
193 96 54 21,3 56 22,0
Zdroj: Mojekolo.cz Určení velikosti rámu podle výšky postavy
Výška postavy (cm) Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 až 155 15 - 16 " 16 " 50 - 52
155 až 160 16 " 16 " 52
160 až 165 16 - 17 " 17 " 52
166 až 170 17 - 18 " 17 - 18 " 52 - 54
171 až 175 18 - 19 " 18 - 19 " 54 - 56
176 až 180 19 - 20 " 19 - 20 " 56 - 58
181 až 185 20 - 21 " 20 - 21 " 58 - 60
185 až 190 21 - 22 " 21 - 22 " 60
190 až 195 22 - 23 " 22 - 23 " 62
195 až 200 přes 24 " 24 " 62-64
Zdroj: Mojekolo:cz S výběrem velikosti rámu také souvisí volba jeho typu. V tomto případě je rozhodování snazší. Na výběr je pouze ze dvou variant, a to mezi pánským rámem (bez označení nebo písmenem G) a dámským (označován jako LADY nebo písmenem L). Zejména sportovně založené ženy často volí pánskou variantu rámu vzhledem k jeho pevnější konstrukci. 2. Jaký materiál mám zvolit? K výrobě rámů se používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálů: HLINÍK - výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu, allux, alloy, dural, easton, alutron atd. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií. SCANDIUM – jedná se o hliníkovou slitinu s příměsí scandia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost, a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové. HOŘČÍK - hliníková slitina s příměsí hořčíku/magnézia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost, a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové. Hořčíkové rámy mají podobné vlastnosti jako rámy scandiové. KARBON - vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech, kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kol. OCEL (HI-TEN) - výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli, jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používá pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu či pádu.

Sdílet:

DISKUZE - ZANECHTE NÁM VZKAZ!

Přidejte nám komentář. Budeme za něj rádi.
Váš komentář
Jméno
Jméno
Zrušit odpověď

NEJNOVĚJŠÍ Z RUBRIKY Trochu jinak


INSPIRACE OD ZNAČEK


Tern Ortlieb Brooks Burley Tubus Racktime Son Minoura Biologic Trailgator