Malá velká kola – Tern Verge D9

TERN JE ZNÁMÝ JAKO POMĚRNĚ NOVÁ ZNAČKA (ZAL. 2011), KTERÁ SE ZRODILA Z RODINNÉHO SPORU VLASTNÍKŮ ZNAČKY DAHON. ZA POSLEDNÍ ROKY CO DO NABÍDKY I OBRATU TERN DAHON PREDBĚHL. INOVAČNÍ DRIVE STOJÍ Z VELKÉ ČÁSTI ZA ÚSPĚCHEM MLADIČKÉ FIRMY. NEJINAK JE TOMU I V PŘÍPADĚ TERN VERGE D9.

 

Hlavní inovací jsou v tomto případě dvaadvacetipalcová kola, v průměru cca o pět centimetrů větší než tradiční dvacetipalcová. Podíváme-li se na skládačky s menšími koly (16-20 palců), je na první pohled zjevné, že v rámu je na větší kola místa dost. O dva palce větší kola tedy přesahují náboje na každou stranu o pouhý palec. Při složení kola tento přesah směřuje jedním směrem, navíc při drobné úpravě geometrie lze rozdíl dostat hluboko pod dva centimetry. Konkrétně v případě Tern Verge D9 to znamená velikost výsledné složeniny 44 x 80 x 74 cm, což je rozměr jen nepatrně přesahující dvacetipalcové skládačky. Co takových pět centimetrů znamená při jízdě? Jedním slovem hodně. Jak známe z biků devětadvacítek, každý centimetr navíc znamená lepší odvalení kola na překážce, větší setrvačnost kol při rychlé jízdě po rovině. Dvaadvacítka si přitom zachovává výhody malých kol při rozjíždění, jízdě do kopce a ve větru. O něco větší kolo se také lépe pohybuje v terénu, což jsme vyzkoušeli na polopísčitých cestách v okolí Třeboně. Na rozbitých polňačkách se 22 palců samozřejmě nevyrovná větším průměrům, ale pořád si s překážkami poradí lépe než menší kola. Mírnou nevýhodou je horší dostupnost dvaadvacetipalcových duší a pneu na trhu, nicméně v době poštovních doručení zboží z internetu to asi není velký problém. Pokud byste ale cestovali s tímto kolem do zahraničí, je potřeba na to pamatovat a předzásobit se.

 

Hliníková klasika s ocelovým pohodlím

Naše kolo jsme si vyzvedli přímo na výstavě v pražských Letňanech. Hned první svezení ukázalo, že se nejedná o žádnou měkkou žvýkačku, ale o plnokrevné kolo, na kterém se dá pořádně šlápnout do pedálů. Do skládacích pedálů, koneckonců kolo je skládačka, takže se vším všudy. Rám je ze sedmičkového hliníku a skládá se v půli osvědčenou OCL technologií zaručující, že se rám v kloubu nepohne ani o setinku milimetru. Obdobně pevná je hlavová tyč, soustružená z jednoho kusu hliníku, spojující přes kloub rám s vidlicí a představcem. V porovnání s některými jinými skládačkami je tato hliníková kombinace skutečně pevná. O to, aby se otřesy nepřenášely na jezdce, se stará ocelová vidlice, která přece jen pobere více otřesů než hliníková. Nešvar mnoha skládaček v podobě nenastavitelného předku je zde odstraněn instalaci představce Syntace VRO, který umožňuje řídítka zvednout, snížit nebo posunout co nejdále od sedla. Sedlo je neseno dlouhou oversize sedlovkou, která také přispívá ke zvýšenému pohodlí. Sedlo se jmenuje Porter a má na spodní straně pod nosem gumovou výplň, jež umožňuje pohodlné nošení kola na rameni. Díky těmto technologiím mohou na kole jezdit lidé od 142 do 190 centimetrů výšky za předpokladu, že váží pod 105 kilogramů.

 

Skládačka do vlaku i do malého bytu

Kolo lze složit skutečně v řádu vteřin, takže přestup z kola na MHD je bez nejmenších prodlev a kolo se bude hodit každému, kdo dojíždí daleko a potřebuje kolo vzít do vlaku, tramvaje, metra či autobusu. Tradiční slabinou je magnet, který má držet složeninu pohromadě. Na to je příliš slabý a autor doporučuje nosit s sebou gumicuk pro zajištění složeného kola. Vlastní svezení je svižné, jak díky pevnosti rámu, tak díky dvaadvacetipalcovým kolům. Jízdě pomáhá pohonná jednotka x 9 s kazetou o rozsahu 11-36 zubů. V téhle minimalistické sestavě budete v pohodě na jakékoli silnici. Pro vjetí do terénu nebo na horské serpentiny či výpravu s brašnami natěžko chybějí lehčí převody. V takovém případě bude asi nejjednodušší instalovat vpředu převodník s méně zuby a oželet těžší převody pro jízdu z kopce. O brždění se starají generická véčka, která svou práci odvádějí výborně. Při dešti jsou ráfky plné šmíru a v takovou chvíli by jezdec uvítal diskové brzdy. Nicméně pro vlastní zastavení kola jsou véčka zcela plnohodnotná. Řazení je obyčejné Shimano Acera, řetěz po zubech pastorků prohání zcela spolehlivě. Dé devítka tak poslouží každému, kdo se chce svižně projet po silnici či širší polní nebo lesní cestě bez výrazných terénních překážek. Poslouží všem, kdo jízdu do práce kombinuji s MHD, i těm, kdo mají málo úložných prostor a složené kolo mohou dat třeba do skříně.

 

vyšlo v časopise Cykloturistika 5/2018 – text: Petr Štěpánek, foto: David Stella

Komentáře Facebook

Share This