V časopise Cykloturistika číslo 3/2019 se objevil test skládacího elektrokola Tern Vektron D8 od oblíbeného autora a testera Petra Štěpánka. My musíme přiznat, že ten pocit “jako na Fichtlu”, ale bez řevu od motoru máme také rádi!
Jízda jako na mopedu
text: Petr Štěpánek foto: David Stella
STARŠÍ GENERACE MOŽNÁ PAMATUJE TEN ÚŽASNÝ POCIT, KDY MOHLA V PATNÁCTI USEDNOUT ZA ŘÍDÍTKA FICHTLA ZNÁMÉHO TÉŽ JAKO JAWA 50, PIONÝR NEBO PAŘEZ A SPADAJÍCÍHO DO KATEGORIE „DO 50 CCM“. MOTORKA O VÝKONU DVOU AŽ TŘÍ KONÍ TO DO KOPCE SOTVA DÁVALA A TRÉNUJÍCÍ SILNIČÁŘI SI VZPOMENOU NA EPICKÉ SPONTÁNNÍ ZÁVODY PROTI DVOUTAKTŮM MALÝCH KUBATUR VŠEHO DRUHU. NA SILNICÍCH BEZ AUT SE TENKRÁT DALO JEZDIT VŠELIJAK. ÚPLNĚ STEJNÝ POCIT MÁ JEZDEC NA VEKTRONU.
Dvě šlápnutí do pedálů – a kolo si to valí na plný pecky, samozřejmě s unijním omezením 25 km/h. Kde se normálně plahočíte do mírných stoupání i prudkých kopců, vyletíte na Vektronu víc než dvacítkou. Po rovině je kolo překvapivě agilní a setrvačné, takže při správném větru se dá uhánět chvílemi i bez motoru. S rychlostí přes 25 km/h nicméně kromě klesání nepočítejte, přece jen má kolo slušných dvacet tři a půl kilogramu (s baterií i nabíječkou). Na úspornou jedničku se dá ujet opravdu hodně, výrobce tvrdí, že až 90 km, čemuž po drsném testování věříme. My jsme ale jezdili hlavně na pětku, protože tam je síla Vektronu – ten krásný pocit z jízdy „na plnej céres“ jsme si nenechali ujít. A když kolo zrovna vedete, můžete si zapnout mód chůze. Motor Bafang o výkonu 250 W pod napětím 36 V s příkonem baterie o kapacitě 400 Wh je neuvěřitelně tichý. V ruchu velkoměsta jej neuslyšíte vůbec, na opravdu hladké silnici mimo dosah zvuku motorů aut nepatrně. Baterie i motor jsou umístěny velmi blízko přirozenému těžišti kola, což z Vektronu činí nádherně ovladatelný stroj s neuvěřitelnou stabilitou při manévrování i překonávání překážek.
Opravdová skládačka pro všechny
Na kole najdete spoustu vychytávek spojených s funkcí skládacího elektrokola. Samotné skládání je ternovská klasika, stejné jako u neelektrifikovaných dvacetipalcových skládaček – natočit a sklopit pedály, sklopit řídítka, rám napůl a zacvaknout magnet. U elektrokola je omezené zasunutí sedlovky, protože pod sedlovou trubkou se nachází motor. Takže je potřeba počítat s většími přepravními rozměry a také s otevíráním složeniny v místě magnetu – nešvar běžný u typů těchto kol. Dodávaná sedlovka, vysunutá po značku, umožňuje pohodlnou jízdu postavám do zhruba 185 centimetrů. Díky baterii je možné připojit velkorysá světla. To přední je skutečný světlomet, který osvítí silnici i v nejtemnějším lese. Zadní světlo je zase dostatečně silné i v přesvíceném městském prostředí. A obě světla svítí ještě dlouho potom, kdy skoro vybitá baterie už nepomáhá motoru. Bytelné blatníky se zástěrkami spolehlivě ochrání jezdcovo oblečení, s elektřinou jsme neměli problémy ani za deště. Pohon se zapíná nadvakrát, napřed na baterii a potom na řídítkách. Na první pohled trochu pakárna, na druhou stranu trochu obrana pro nenechavé ruce, protože zapínání na baterii je opravdu nenápadné. K pochválení jsou i dvoupalcové gumy Schwalbe Big Apple. Neuvěřitelně lehce se odvalují, přitom ale skvěle podrží na dlažbě, polní cestě i na nečekaných překážkách v podobě výmolů či prasklin. Chválíme také představec Andros, který umožňuje jak skládání, tak nastavení posedu. S ním si svou pozici na kole najdou malí i velcí jezdci. Rozměrná, nicméně lehká nabíječka plní svou roli rychle a bez velkého přehřívání. Brzdy jsou osvědčené hydraulické od Shimana.
Do města i na prázdninový výlet
Zajímavé je spektrum možného využití kola. Při osmi rychlostech a pěti módech asistence je rozsah využití od nížiny do hor, od ježdění do práce, po víkendové či expediční výpravy. Kolo je standardně dodáváno se zadním nosičem, na který lze umístit standardní brašny. Pokud potřebujete objem, žeňte brašny spíše do výšky než do šířky, ať do nich nekopete patami při šlapání. Na kolo je možno naložit i vpředu – městský nosič Kanga se montuje přímo na rám, expediční přední nosič pro změnu na přední vidlici. S kolem lze tedy vyrazit se čtyřmi brašnami na mnohadenní putování nebo jen s nosičem batůžku či aktovky ve všední den. Další zavazadla se v případě potřeby vejdou na dlouhý představec i dlouhou sedlovku, takže kolo lze vybavit i skutečně expedičně. Je třeba mít se na pozoru, že kolo je těžké, a mít vždy plán, jak jej dostat do schodů nebo přes překážku. A je nutno pohybovat se jen tam, kde mají elektřinu. A nezapomenout si správný adaptér pro exotickou zásuvku. A za tou nemusíte jezdit za oceán, odlišnou zásuvku potkáte i uvnitř Evropské unie. V případě, že necháte baterii správně nasosat, Vektron vás za odměnu vyveze na každý kopec!
Plusy:
– citlivé dávkování přídavné síly
– tichý motor
– váha navíc v těžišti nepřekáží
Mínusy:
– magnet neudrží kolo složené
– zapínání asistovaného pohonu nadvakrát
Test vyšel v časopise Cykloturistika
Komentáře Facebook