Již před několika lety jsme se začali setkávat s jízdními koly, kde jezdec využívá asistované šlapání a díky vestavěnému elektromotoru šetří své síly především při jízde do kopce. Zda-li se takovémto kole zadýchá a zapotí záleží pouze a jenom na jeho rozhodnutí. Řeč je o elektrokolech.
V současné době je na světovém trhu mnoho výrobců elektrokol a mnohé z vás jistě neudiví, že nejvíce jich nalezneme v Číně. Přeprava osob z místa na místo je v přelidněné Asii dlouhodobým problémem – elektrokola jej dokáží vyřešit.
Podobná situace je také v západní Evropě a Americe, kde elektricky asistovaná kola nacházejí své uplatnění především ve velkoměstech. Jistě vás bude zajímat, zda je možné elektrokola použít pro sportovní jízdu, nebo jsou-li vhodná “pouze” pro přepravu.
Porovnejme tedy, co má elektrokolo navíc narozdíl od “běžného” jízdního kola:
* elektromotor
* řídící jednotku
* snímací čidlo
* baterii
* elektroinstalaci
V případě, že je elektrokolo v souladu s evropskou normou EN 15194, může být provozováno jako běžné jízdní kolo. Tato norma omezuje následující:
* napětí nesmí přesáhnout 48V (stejnosměrné)
* maximální trvalý výkon motoru 250W
* rychlost je redukována na maximálně 25 km/h
V dnešní době již většina prodávaných elektrokol na světovém a našem trhu splňuje výše uvedenou normu. Pojďme se nyní zamyslet nad tím, co je překážkou pro to, aby se elektrokolo stalo sportovním náčiním.
Pro většinu sportovně založených jezdců je již myšlenka asistovaného šlapání nepřijatelná. Velmi často dochází ke špatnému výkladu, jak vlastně elektrokolo funguje. Jestli se na elektrokole zapotíte, záleží pouze na vašem rozhodnutí. To vše díky principu, na kterém elektrokolo funguje – bez šlapání to prostě nejede!
Jezdíte frekvenčně, svým tempem a pod určitou zátěží? Na sportovním elektrokole se svého stylu jízdy vzdávat nemusíte. Jediným rozdílem bude výrazně vyšší rychlost jízdy. Kopce vyjedete rychleji a s menší námahou – na těžší převod, než byste jeli na “klasickém” kole.
Proč prakticky nevídáme sportovní elektrokola? Je to především z důvodu vyšší váhy a nesportovního posedu. První uvedený důvod, tedy vyšší váha, je však pouze relativní. Velkou roli v tomto případě hraje uložení baterie a elektromotoru, tedy rozložení váhy.
Je-li elektromotor umístěn do zadního náboje a baterie za sedlovou trubkou, jak je tomu u většiny elektrokol, elektrokolo bývá značně nevyvážené a “přepadává” do zadu. Při “jízdě ze sedla” dochází k rozkmitání celého elektrokola a jezdec má pocit, že je “tažený” zpět.
V případě, že se baterie nachází na spodní rámové trubce a elektromotor v náboji zadního kola, je situace při stejné váze kola naprosto odlišná. Elektrokolo je vyvážené, při “jízdě ze sedla” se nerozkmitá a skvěle akceleruje. Již nyní odborníci a především konstruktéři elektrokol vědí, že tímto směrem se bude ubírat další vývoj elektrokol.
Za několik let již bude naprosto běžné uložení výkonné vysokokapacitní baterie přímo v rámové trubce. Některá elektrokola již tuto technologii využívají, ale prozatím nemají příliš výkonné baterie. Ty však již existují a hlavním limitem větsího rozšíření je jejich cena.
Většina baterií na běžných elektrokolech disponuje dojezdem (akčním rádiem) okolo 50-ti kilometrů. V případě sportovních elektrokol je požadavek poněkud vyšší a atakuje hranici 100 kilometrů. Pro výkonnější lithiové baterie to již není žádný problém!
Běžná elektrokola mají rychlostní limit 25 km/h. Překročí-li jezdec tuto rychlost, elektromotor přestane pomáhat a to může být pro sportonvě laděné jezdce překážkou. Proto sportovní elektrokola tento limit často posouvají.
Díky Testovacímu centru Rebel Bike 2010 už máme praktické zkušenosti s vybranými modely elektrokol. Jako nejvhodnější elektrokolo pro sportovní jízdu se nám v současné chvíli jeví Frisbee Euro 7 Softbike. Již brzy vám přineseme poznatky z našeho testování.
Zdroj: www.rebelbike.com
Jedna vec mi neni jasna, proc by vaha na sportovnim kole mela byt prekazkou? Melo by to byt presne naopak … kdyz chci sportovat, tak si telo zatizim co nejvic, aby se svalova hmota posunula ne?
Samozřejmě to je věc názoru a souhasím s Vámi. Obecně však platí, že většina lidí hledí na to, aby kolo (sportovní) bylo co možná nejlehčí. Podobně pak také nahlíží na elektrokola. Z velké části je to způsobené tím, že velká část naší populace nepoužívá jízdní kolo jako dopravní prostředek, ale jako sportovní náčiní. Odtud pramení onen úhel pohledu.
A tomu prave nerozumim … kdyz jsem chodil behat, tak sem si na nohy a ruce daval zavazi, aby to melo smysl. Stejne tak kdyz sem sportoval na kolobezce …
také souhlasím, že pokud sportujete rekreačně a nepotřebujete co nejlepší výsledky, není váha důležitá. Ještě, že váha už není u elektrokol limitujícím faktorem a postupně dochází k jejímu snižování