Můžeme jízdou na kole měnit město i svět?


Text a foto
Článek Honzy Harudy o tom, jak můžete účastí v soutěži Do práce na kole a zaznamenáváním svých jízd v mobilu přispět k lepší cyklo budoucnosti.

Může být zrovna vaše kolo jedním z nástrojů bezmotorové evoluce? A jak asi bude budoucnost kol ve městech vypadat? Bude sofistikovaná, zábavná, udržitelná i zdravá. Budou ji podporovat lidé, firmy a dokonce se zapojí i celá města. A to možná i díky nápadu autora následujícího textu, Honzy Harudy, koordinátora výzvy Do práce na kole.

O pozitivním vlivu pohybu na lidský organismus asi nikdo z nás nepochybuje. Zvýšená námaha náš organismus trénuje, lépe pracuje metabolismus, to špatné jde z těla pryč. Do žil naopak tryskají endorfiny, které kromě pocitu štěstí dokáží tlumit bolest a ovlivňovat hladiny dalších hormonů. Nejčastěji se vyplavují při stresu, sportování a sexu. A když je jednou poznáte, nechcete o ně přijít. 

Můj každodenní generátor endorfinů je jízda do práce na kole. Zabiju přitom dvě mouchy jednou ranou - po práci nemusím do posilovny nebo si jít zaběhat a jako bonus se nemusím nikde mačkat nebo na někoho nadávat. Možná jste díky vašemu kolu také o kus šťastnější a zdravější, a tak jinou motivaci pro usedání za řídítka ani nepotřebujete. Ať tak či onak, na jednu další jsme loni jako organizátoři výzvy Do práce na kole přišli...

Na kole totiž máte čas. Jste tu sami, v klidu si šlapete, pozorujete krajinu, tepovku nebo lidi. Když cestu znáte, nepřemýšlíte nad ní a otevírá se vám tak prostor pro nové myšlenky. Jen tak mimochodem, doporučuji si takovou cestu najít. Klidně vedlejší silnici nebo třeba úplně jinou trasu, kde se nemusíte bát aut. I já měl z Jižáku do centra Prahy na výběr: Buď 12 km v provozu, nebo 25 km oklikou, ale lesem a podél řeky. Jasně, že jsem jezdil 25 tam a zpět. A vyplatilo se. Kolo totiž negeneruje jenom štěstí, ale i nápady - naštěstí!

Eso v rukávu

Díky organizaci výzvy Do práce na kole, která se v květnu 2020 bude v Česku konat už podesáté, jsme si s její rostoucí oblibou uvědomili zásadní věc. S celorepublikovým nárůstem počtu účastníků, kterých bylo v ročníku 2019 téměř 20 tisíc, se logicky zvedl i absolutní počet tras dojížďky do práce (počkat, to ještě není ono!). Z různých částí města nebo jeho okrajů na nahodilé adresy zaměstnavatelů. Účastníci kampaně loni dojížděli do 2 660 firem z celé republiky, přičemž 70 % z nich podpořili jejich zaměstnavatelé zaplacením startovného. Ještě lepší zprávou je, že každoročně roste i množství firem, které své zaměstnance podpoří zřízením stojanů, šaten nebo sprch. V Do práce na kole proto ve speciální kategorii oceňujeme i nejlepší Cyklozaměstnavatele.

Co ale nabídnout zástupcům měst, náměstkům životního prostředí, dopravně správním odborům, radnicím či prostě jen “městům”? Někde jsou na radnicích lidé, kteří bezmotorovou mobilitu podporují, protože jsou pokrokoví nebo to jsou prostě jen správní lidé na správných místech. Jinde se to ale úplně nepotkává a nějakou jízdu na kole tu vnímají spíše jako zátěž, člověka na kole problémem, případně něčím, od čeho se nechtějí umazat. Aby se taková města do naší výzvy zapojila a zároveň začala více podporovat bezmotorovou mikromobilitu, chtělo to zřejmě nějaký silnější argument.

Co města moc chtějí, protože toho mají málo nebo na to nemají prostředky? Řešení a odpověď na na tuto dlouho nevyřešenou otázku mi přišla na mysl - kdy jindy než - během jedné cest do práce na kole. Přece data! Velká data! A teď si představte, že samotné trasy jízd do práce na kole přesně takovými daty jsou. A když vám po městě jezdí na kole pár set lidí, kteří zapisují své jízdy přes aplikace, dostaneme poměrně slušný počet tras, které můžeme analyzovat nebo poskytnout městům k jejich vlastní analýze. Analyzovat je pak už možné téměř cokoliv, nejenom informace, jaké trasy ve městě si lidé vybírají. 

Pamatujete si, jak jsem výše psal, že lidé vyhledávají takovou cestu, která jim připadá bezpečná a příjemná? To je právě podstata věci. Většina měst má na své radnici oddělení, které je schopno tato data porovnat s dalšími mapami, např. o infrastruktuře, cykloopatřeních, nehodovosti cyklistů či přestupcích za jízdu po chodníku. Na základě dat od samotných cyklistů se pak kritická místa mohou upravit tak, aby se podpořila průjezdnost, plynulost i bezpečnost obyvatel využívajících kolo jako dopravní prostředek. Pouhým ježděním na kole tak můžeme společně zlepšovat cykloinfrastrukturu, která pak napomáhá k dalšímu pozitivnímu rozvoji mikromobility a má přímý vliv na pocit bezpečí lidí na cestě. A o to více lidí bude jezdit.

Zásadní urbanistická otázka 21. století tak již dávno není “kolik projede městem aut”, nýbrž “kolik se přes město přesune lidí”. Ačkoliv tento trend nabývá celosvětových rozměrů, do českých měst doráží ve větším měřítku pomalu. Evropské metropole benefit mikromobility velmi podporují a jsou plné inspirace. Už jste byli na cyklojízdě ve Vídni, Budapešti či Berlíně? Čeká vás velký zážitek. Doufám, že se ho brzy dočkáme i u nás.

Kdy jindy než teď

Kolo jako dopravní prostředek reprezentuje bezmotorovou mikromobilitu, která je jedním z klíčů k naší udržitelné budoucnosti. A každý z nás je klíčem ke globální změně. I toto je jedním z hlavních sdělení civilizační výzvy ActNow, kterou právě začínají propagovat zástupci OSN po celém světě.

Odhaduje se, že do roku 2050 budou žít dvě třetiny 10 miliardové populace ve městech. Budou se z velké části nacházet v Asii a Africe. V Číně již pochopili, že každodenní osobní přepravu nebude v milionových městech možné řešit stále se rozšiřujícím množstvím městských dálnic. Nepotřebujete být dopravní inženýr, aby vám došlo, že v autech se tam prostě všichni nevejdou.

To, že nyní žijeme v klimatické nouzi, pochopíme dříve nebo později všichni. O to akutnější je potřeba popřemýšlet nad dopady našeho způsobu života na prostředí, ve kterém žijeme. Můžete omezit spotřebu masa, pitné vody nebo třeba více cest do práce vykonat bez použití neobnovitelných zdrojů. Každý neseme tak trochu odpovědnost za svět, ve kterém žijeme, a který přenecháme našim vnoučatům. Co je ale skvělé, všichni máme sílu s tím alespoň něco málo udělat!

Jan Haruda
Vedoucí koordinátor Do práce na kole
leden 2020


Jsme rádi, že můžeme být prostřednictvím značky skládacích kol a elektrokol Tern hlavními partnery soutěže Do práce na kole. Aktivity AutoMatu považujeme za velmi přínosné a dlouhodobě je podporujeme.

DISKUZE - ZANECHTE NÁM VZKAZ!

Přidejte nám komentář. Budeme za něj rádi.
Váš komentář
Jméno
Jméno
Zrušit odpověď

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

NEJNOVĚJŠÍ Z RUBRIKY Ve městě


INSPIRACE OD ZNAČEK


Tern Ortlieb Brooks Burley Tubus Racktime Son Minoura Biologic Trailgator