Většina skládacích mechanismů má totožný cíl. Složit kolo co nejrychleji a nejjednodušeji do co nejkompaktnějšího tvaru. Způsobů, jak toho dosáhnout, je v dnešní době nespočet. Designéři i celé firmy výrobců kol vytvářejí stále nové a nové koncepty, jak udělat z bicyklu úhlednou hromádku trubek a gumy. „Skládačková“ teorie však v zásadě rozlišuje dva hlavní způsoby.
Střední či středové složení: Většina skládacích rámů v zásadě nekopíruje klasický tvar těla kola ve tvaru diamantu. Hlavní vodorovný rám je snížen a ve středu se nachází zlom s jedním nebo dvěma panty, které dovolí kolu „zlomit se“ asi v polovině. Přidané polohovatelné svorky poté umožňují nastavit výšku sedátka a řidítek. Jednoduchý sklad uprostřed může být skombinován také se skládacím předním sloupkem. Designéři mohou používat i klasická velká kola a složit pomocí středového pantu opravdové velké bicykly, uživatelé však dávají přednost kompaktním „překračovacím“ modelům.
Klasické skládací kolo Dahon předvádí složení
s překračovacím rámem pomocí středového pantu
Trianglové složení: Pant v rámu umožňuje složit a zvrátit dopředu zadní trojúhelník s kolem a tím jej dostat pod hlavní vodorovnou trubici rámu. Konstrukce těchto kol pak zpravidla více připomínají klasické diamantové. Příkladem jsou modely značek Swift Folder a Bike Friday. Tento způsob může být dále zkombinován se skládací přední vidlicí. Otočné a lámací panty mohou být také současně použity na jedné vidlici, jak to dělá třeba firma Dahon. Skládací mechanismy typicky zahrnují zámky, které ovlivňují rychlost složení či rozložení. Bike Friday například nabízí model Tikit, zahrnující skládací mechanismus aktivovaný kabely pro zvýšení rychlosti skládání.
Kolo s rámem určeným pro trianglové skládání
Způsoby skládání, které umožňují menší výsledný objem, mohou často znamenat menší pneumatiky či vyšší hmotnost. Pro skládačky jsou většinou využívána kola s maximálním poloměrem 24 palců, ale 16 nebo 20 palců jsou typičtější rozměry. Menší velikost pak neznamená většinou nižší hmotnost, protože kompaktnější kola se vzdávají vzdušného diamantového rámu a konstrukci rámu „překračovacího“ musí kvůli pevnosti kompenzovat tlustším kovem. „Překračovací“ rám však přináší výhody v podobě snadného přizpůsobení jezdcovým požadavkům.
V minulých dílech jsme vám přinesli články o inovativních nápadech na složení kola. Ty jsou však zatím většinou fázi konceptů či prototypů. Připomeňte si například Contortionist , Collapsible Bicycle , Dahon Curl nebo Back Pack Bicycle.
Lingvistická poznámka k používání výrazu – designér. Plyne to patrně ze špatného překladu z angličtiny, kdy se “designer” překládá jako designér, ačkoliv jde ve skutečnosti často o konstruktéra. Je to stejně rozšířený nesmysl, jako překládat anglické “control” jako kontrola. Je to nesmysl, nepodporujte to.
Děkujeme za upozornění, dáme si na to pozor. Katka
Ta koncepce skladani taky ukazuje na tuhost ramu a s nim i nasledne urceni kola.
Bike Friday se treba sklada vyndanim riditek a sedlovky (u nekterych modelu). Slozeny je ovsem velky a hur manipulovatelny.
Dahon pouziva stejne kompaktni skladani i pro cestovni kola.
A zase Bromton, diky sroubu misto rychloupinaku, dociluje vzdy pevneho dotazeni zamku.